Je hebt er als horecaonderneming voor gekozen een payrollorganisatie in te huren. Goed idee, je wilt in de horeca immers werknemers flexibel kunnen inzetten. In dit blog lees je wat een payrollorganisatie precies doet en waarom dit een goede keuze kan zijn voor jouw horecaonderneming.

Wat doet een payrollorganisatie?

Als je er als horecaonderneming voor gekozen hebt om een payrollorganisatie in te huren, betekent dit dat je je gehele salarisadministratie uit handen geeft. Denk hierbij aan alle juridische zaken tot de maandelijkse salarisuitbetaling. De werknemers van je horecaonderneming komen dan op de loonlijst van de payrollorganisatie te staan. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de in- en uitdiensttreding van je werknemers.

Waarom Payroll in de horeca?

De horecabranche verschilt in een aantal opzichten van andere branches. De werknemers werken op onregelmatige tijden, het werk is vaak seizoensgebonden en de horecaonderneming beschikt meestal over veel parttimers en oproepkrachten. Bovendien werken er veel studenten in de horeca die regelmatig veranderen van bijbaan.

Door al deze factoren heb jij als horecaonderneming te maken met veel administratiewerk. Dit kost je veel tijd, moeite en geld. Dit hoef je niet zelf te doen! Een payrollorganisatie kan al deze werkzaamheden van je overnemen. Je hoeft dan bijvoorbeeld zelf niet meer:

  • De arbeidscontracten af te sluiten;
  • Je gehele salarisadministratie te doen;
  • Te zorgen voor de salarisuitbetalingen en vakantietoeslagen;
  • Bezig te houden met verschillende verzekeringen;
  • En het verzuimbeleid uit te voeren.

De kosten van Payroll in de horeca

De payroll medewerker die bij jou in je horecaonderneming komt te werken krijgt meestal gewoon het brutoloon plus een opslag. De hoogte van die opslag, kun je uitrekenen met een omrekenfactor. Deze ligt in de praktijk ongeveer tussen de 1,50 en 1,75. Dit getal vermenigvuldig je vervolgens met het brutoloon.

Hoe hoog de omrekenfactor uitvalt, heeft te maken met:

  • De hoogte van het brutoloon
  • Het aantal uren de payroll medewerker gaat werken
  • Welke payrollorganisatie je kiest

Ook moet je rekening houden met extra kosten zoals bij ziekteverzuim. Om hierachter te komen moet je weten of er een verzuimprotocol is, een contract met een arbodienst en of de doorbetaling bij ziekte goed geregeld is. Ook kan het zijn dat de payroll bedrijven geen premies en loonheffingen betalen. Hier moet je goed op letten, want de Belastingdienst kan jouw horecaonderneming daar uiteindelijk aansprakelijk voor stellen.

Wil je exact weten hoe hoog de kosten uitvallen? Je hebt verschillende online uitrekentools die je daarbij goed kunnen helpen.

Schakel Payroll Select in voor jouw horecaonderneming!

Ben je als horecaondernemer geïnteresseerd geraakt na het lezen van dit blog, of heb je hier vragen over? Neem gerust contact met ons op. Payroll Select helpt je hier graag mee!