Top 10 gezonde fruitsoorten

Top 10 gezonde fruitsoorten

Fruit, we weten natuurlijk allemaal dat het goed voor je is. Fruit is gezond en bovendien ook nog eens enorm lekker. Er zit vast een fruitsoort bij die je echt lekker vindt. Er zijn uiteraard veel verschillende soorten fruit, maar welk fruit is nou eigenlijk het gezondst? Als je hier benieuwd naar bent, ben je hier aan het juiste adres. Wij hebben namelijk de top 10 gezonde fruitsoorten voor je samengesteld. Lees dus snel verder als je hier meer over wilt weten, want hieronder vind je de 10 gezondste fruitsoorten!

1. Appels

Appels

Wat is het gezondste fruit? Appels! Misschien dat je deze niet had verwacht, maar toch is dit wel echt het geval. Appels zijn enorm gezond en daarom ook zeker een aanrader om regelmatig te eten. In een appel zitten gemiddeld zo’n 80 calorieën en het bevat vitamine B1, B2, B6, C en E. Daarnaast is het zo dat er in appels veel mineralen zitten, zoals bijvoorbeeld magnesium, kalium en calcium. Ook vind je in appels suikers zoals fructose en dextrose. Al met al een hele mond vol. We kunnen dus wel concluderen dat Appels de gezondste fruitsoort is, want hier zitten de juiste voedingstoffen in. Wat zakken appels inslaan de volgende keer als je in de supermarkt bent kan dus zeker een goed idee zijn. Appels zijn bovendien ook de perfecte tussendoortjes. Als je dus iemand bent die dol is op tussendoortjes, grijp dan eens wat minder naar de snacks en wat vaker naar bijvoorbeeld een heerlijke appel. Een appel kan namelijk ook heel lekker zijn!

2. Abrikozen

Abrikozen

Wat zijn de gezondste fruitsoorten? Abrikozen behoren ook zeker tot dit lijstje. Abrikozen bevatten veel goede voedingstoffen. Denk bijvoorbeeld aan vitamine A, C en E. Ook bevatten abrikozen kalium en ijzer. Met het eten van drie abrikozen krijg je zo’n 50 calorieën binnen, wat natuurlijk niet veel is. In ieder geval zijn abrikozen enorm gezond, dus je kunt hier zeker wat vaker voor kiezen.

3. Bananen

Bananen

Als we het hebben over de top 10 gezondste fruit, kunnen ook deze niet ontbreken: bananen. Een banaan is namelijk een bron van goede suikers. Deze suikers kunnen snel worden omgezet in energie. Bananen bevatten veel vitamines en mineralen. Waar je aan kunt denken? Vitamine B3, B5, A en C. Ook kalium, magnesium, fosfor en ijzer komen voor in bananen. Al met dus ontzettend gezond. Bananen worden ook wel gezien als het beste fruit voor spieren. Het is dan ook niet gek dat je topsporters wel eens met een banaan op tv ziet voordat zij gaan trainen of een wedstrijd gaan spelen.

4. Zwarte bessen

Zwarte bessen

Een van de beste fruitsoorten die je kunt onthouden als je op zoek bent naar gezond fruit, zijn zwarte bessen. Een bakje zwarte bessen bevat zo’n 74 calorieën, wat natuurlijk helemaal niet veel is. Zwart bessen zitten daarnaast ook nog vol vezels. Probeer deze fruitsoort eens vaker uit als je het lekker vindt, want gezond is het in ieder geval zeker.  

5. Blauwe bessen

Blauwe bessen

Naast zwarte bessen, horen ook blauwe bessen tot de gezondste fruitsoorten. Een bakje blauwe bessen heeft zo’n 80 calorieën. De blauwe bes bevat vitamine C en K en heeft daarnaast ook nog veel vezels. Blauwe bessen zitten ook vol met antioxidanten. Deze fruitsoort wordt vooral in de zomer veel gegeten en dat begrijpen wij maar al te goed. Blauwe bessen zijn namelijk niet alleen gezond, maar ook nog eens hartstikke lekker!

6. Grapefruit

Grapefruit

Welk fruit ook ontzettend gezond is, is grapefruit. Een grapefruit zit namelijk vol vitamines en mineralen. Denk aan vitamine A, B1 en A en ook zit er kalium in. En goed nieuws, de grapefruit heeft ook helemaal niet zoveel calorieën. Als je kiest voor een gemiddeld tot grote grapefruit, kun je uitgaan van slechts zo’n 78 calorieën. Het kan dus zeker geen kwaad om eens wat vaker te kiezen voor het eten van een grapefruit.

7. Kersen

Kersen

Deze behoren uiteraard ook in dit rijtje: kersen. Kersen zijn gezond en daarnaast ook nog eens enorm smaakvol. In kersen zitten veel antioxidanten, vezels, vitamines en ijzer. Ook hoef je jezelf hierbij niet zo druk te maken over het aantal calorieën, want een bakje kersen bevat slechts zo’n 84 calorieën. Wat vaker kersen eten kan dus zeker een goede optie zijn als je wat gezonder wilt gaan eten.

8. Kiwi

Kiwi

Een hoge hoeveelheid vitamine C en vol vezels: kiwi’s horen ook in deze lijst thuis. Een kiwi is natuurlijk wat kleiner dan veel andere fruitsoorten, waardoor het ook gelijk minder calorieën bevat: zo’n 45. Dit is een voordeel als je bijvoorbeeld even snel een tussendoortje wilt nemen. De kiwi is hier dan ook zeker voor geschikt, want met het eten van een kiwi krijg je veel goede voedingstoffen binnen.

9. Mango

Mango

Een heerlijke tropische fruitsoort: mango. Deze fruitsoort zit vol vitamine C en vezels, wat natuurlijk fijn is. Wel moet je er rekening mee houden dat een mango best wat suikers bevat. Het is daarmee dan ook niet de meest gezonde fruitsoort. Dat neemt niet weg dat er in de mango uiteraard ook veel goede voedingstoffen zitten.

10. Sinaasappel

Sinaasappel

Tenslotte: de sinaasappel. Een sinaasappel zit vol vitamines en mineralen. Denk hierbij aan veel vitamines B, C en calcium. De reden dat de sinaasappel als laatste in dit rijtje wordt genoemd, is omdat de sinaasappel in verhouding best veel calorieën heeft. Uit dit rijtje is het daardoor misschien wel het minst gezonde fruit. Dat neemt uiteraard niet weg dat de sinaasappel veel goede voedingstoffen heeft. Het kan dus zeker geen kwaad om dit fruit zo nu en dan te nemen.

Dat fruit gezond is, weten we natuurlijk allemaal wel. Bovenstaande tien fruitsoorten behoren tot de beste fruitsoorten die gezond zijn en veel goede voedingsstoffen bevatten. Als jij dol bent op fruit en daarnaast ook gezond wilt eten, is het dus zeker goed om deze fruitsoorten in je achterhoofd te houden. Wissel het eens lekker met elkaar af, zodat je steeds wat anders hebt. Bovendien helpt fruit eten natuurlijk ook bij het afvallen, aangezien je veel goede voedingstoffen binnenkrijgt. Onthoud dan ook goed dat fruit hét perfecte tussendoortje is.

You may also like

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *